01 januar 2007
En fugl uden vinger på vej til udryddelse (Mogens)
Klik på billederne for at forstørre.
Efter en tur ‘off the beaten track’, nemlig vestkysten syd for Auckland er vi kommet til Otorohanga en typisk lille by med et rimeligt stor opland bestående af farmere.
En kilometer hovedgade med livlig handel, et par sidegader uden den store aktivitet samt Oto’s store trækplaster The kiwi House. Siden en gang i halvfjerdserne har man her holdt kiwi fugle i fangenskab og således givet os turister mulighed for at se denne forunderlige fugl og nationale ikon i levende live - noget som bliver mere og mere svært i naturen.
Kiwi’en kunne før den hvide mand kom til NZ tælles i millioner, men skovrydning og introducerede dyr som hunde, opossums, fritter (nej ikke dem fra McD) og andre har gjort livet svært for det kære kræ, som aldrig har lært at flyve. Bestanden i naturen vurderes i dag at være omkring de 70000.
95% af alle æg sættes til livs af kiwiens fjender inden de bliver til noget som helst og bestanden falder derfor så hurtigt, at den sidste vilde kiwi lukker og slukker i 2015 - trist men sandt.
Så må vi nøjes med at komme til Otorohanga og se de ‘optrædende’ fugle. Kiwien er et nattedyr, som sædvanligvis sover 20 timer i døgnet. Af samme grund har man også på stedet 2 hold som sammen med et par ugler, på skift holder til i det nattebelyste indelukke så turister i hele åbningstiden langsomt kan defilere forbi og få et førstehåndsindtryk af både den overraskende store ‘Great Spotted Kiwi’ og den mindre fætter ‘North Island Brown Kiwi’.
Lysforholdene var selvsagt ikke optimale for fotografering, så vi iler i mangel af bedre med et billede af en udstoppet model.
For at turisterne (os) ikke kun skal holde ved Kiwi House i et par timer, har man i Otorohanga udtænkt en plan der skal lokke folk ned ad hovedgaden og kigge på vinduer. I et antal udvalgte vinduer beskriver man i ord, billeder og eksempler populærkulturelle begreber og nationale ikoner; legetøj som alle er vokset op med, ferievaner, yndede sportsgrene, parcelhusarkitektur, beklædning, reklameslogans, betydende virksomheder og personer mv. En interessant og lærerig slendretur gennem den new zealandske folkesjæl. Der skal dog mere til at lokke denne turist indenfor til kasseapperatet. Ingen billeder herfra, men se mere her.
Ideen er hermed givet videre til diverse handelstandsforeninger, som så kan muntre sig med at ramme den danske folkesjæl ved at udstille rugbr>ød med leverpostej, kolonihavehus, klaphat, fodnotepolitik, lego, jantelov og meget mere i både købmandens, apotekets og videoudlejningens vinduer.
Efter en tur ‘off the beaten track’, nemlig vestkysten syd for Auckland er vi kommet til Otorohanga en typisk lille by med et rimeligt stor opland bestående af farmere.
En kilometer hovedgade med livlig handel, et par sidegader uden den store aktivitet samt Oto’s store trækplaster The kiwi House. Siden en gang i halvfjerdserne har man her holdt kiwi fugle i fangenskab og således givet os turister mulighed for at se denne forunderlige fugl og nationale ikon i levende live - noget som bliver mere og mere svært i naturen.
Kiwi’en kunne før den hvide mand kom til NZ tælles i millioner, men skovrydning og introducerede dyr som hunde, opossums, fritter (nej ikke dem fra McD) og andre har gjort livet svært for det kære kræ, som aldrig har lært at flyve. Bestanden i naturen vurderes i dag at være omkring de 70000.
95% af alle æg sættes til livs af kiwiens fjender inden de bliver til noget som helst og bestanden falder derfor så hurtigt, at den sidste vilde kiwi lukker og slukker i 2015 - trist men sandt.
Så må vi nøjes med at komme til Otorohanga og se de ‘optrædende’ fugle. Kiwien er et nattedyr, som sædvanligvis sover 20 timer i døgnet. Af samme grund har man også på stedet 2 hold som sammen med et par ugler, på skift holder til i det nattebelyste indelukke så turister i hele åbningstiden langsomt kan defilere forbi og få et førstehåndsindtryk af både den overraskende store ‘Great Spotted Kiwi’ og den mindre fætter ‘North Island Brown Kiwi’.
Lysforholdene var selvsagt ikke optimale for fotografering, så vi iler i mangel af bedre med et billede af en udstoppet model.
For at turisterne (os) ikke kun skal holde ved Kiwi House i et par timer, har man i Otorohanga udtænkt en plan der skal lokke folk ned ad hovedgaden og kigge på vinduer. I et antal udvalgte vinduer beskriver man i ord, billeder og eksempler populærkulturelle begreber og nationale ikoner; legetøj som alle er vokset op med, ferievaner, yndede sportsgrene, parcelhusarkitektur, beklædning, reklameslogans, betydende virksomheder og personer mv. En interessant og lærerig slendretur gennem den new zealandske folkesjæl. Der skal dog mere til at lokke denne turist indenfor til kasseapperatet. Ingen billeder herfra, men se mere her.
Ideen er hermed givet videre til diverse handelstandsforeninger, som så kan muntre sig med at ramme den danske folkesjæl ved at udstille rugbr>ød med leverpostej, kolonihavehus, klaphat, fodnotepolitik, lego, jantelov og meget mere i både købmandens, apotekets og videoudlejningens vinduer.